خانه کودک اردیبهشت شرق
خانه کودک مهر و ماه تهرانپارس

سموم کشنده خلاقیت

به جز اولین قدمهایی که کودک برای راه رفتن برمیدارد، هیچ مرحله ای از رشد، مهمتر از اولین خطوطی نیست که کودک روی کاغذ میکشد.این علامتها و خطوط نامنظم نقطه شروع یک عمر نوشتن و طراحی است. این دو مرحله ی پایه، در حدود یک سالگی اتفاق می افتد.اگر چه والدین  در این مرحله تنها به در اختیار قرار دادن مداد و کاغذ به کودک اکتفا ننموده و با مداخلات نادرست خود مانع از شکل گیری خلاقیت در فرزند خود میشوند.

اگر میدانستیم که یاددادن مانع از یادگرفتن  است.هیچ گاه به طور صوری یاد نمی دادیم.

اگر بگذاریم بچه ها با  آزادی کامل با مواد اولیه هنری کار کنند، از ذهنی فعال برخوردار خواهند شد  و در آینده در برابر چالشهای مختلف زندگی، فعالانه برخورد خواهند نمود و خود را در برابر مشکلات ناتوان نمیبینند.

اگر آزادی، کنجکاوی، علاقه و گرایش به ماجراجویی که بچه ها در برخورد با هنر دارند،از بین برود،دیگر به آسانی به دست نمی آید.کودکانی که از ابتدا هنر را به صورت یک اثر کپی برداری شده میبینند،به ندرت میتوانند روحیه ی خلاقی را که برای آفرینش آثار هنری بدیع و عالی و تفکری مستقل نیاز است، به دست آورند.

کودکی که  از سنین پایین در معرض فعالیتهای مثبت خلاقانه هنری است واجازه دارد آزادانه به طور طبیعی رشدکند، درزمان مناسب از هنر به عنوان ابزار بیان احساسات شخصی استفاده خواهد کرد.تحمیل نقاشیهای بزرگسالانه به کودک، تشویق زودرس  کودک به طراحی و نقاشی،ارائه کتابهای رنگ آمیزی و تشویق او به اینکه رنگها از خطوط بیرون نزنند و بزرگسالانی که خط خطیهای کودک را مورد تمسخر قرار میدهند یا سبک میشمارند ، همه و همه،  رشد خلاقیت و هنر در کودک  را از بین میتوقف میکنند. متاسفانه در مهد کودکها، اغلب شیوه های آموزشی در راستای حذف خلاقیت کودکان است و حتی با کودکانی که خارج از نرم  خواسته شده،تکلیف انجام میدهند، برخورد میشود.

در بسیاری از مهد کودکها تاکید میکنند که کودک یک تا چهارساله کارهایی را شبیه مدلهایی خاصی انجام  دهند و متاسفانه والدین نیز خود پافشاری بر این شیوه یادگیری دارند .

اگر میدانستیم  نادانسته ها چه قدر از دانسته ها برای کودک مفیدتر است، هیچ گاه ذهن  کودکان ودانش آموزان را انبار دانش و اطلاعات متراکم نمی کردیم.

در شکل درست آن، کودکان زیر شش سال میبایست، تشویق به خلق آثار هنری شوند. آنها تشویق میشوند با اندازه، شکل، بافتو شرایط مواد خاص هنری، اثری را خلق کنند.در این شیوه کودک خود تفکر میکند، تشویق به اندیشیدن و خلق یک اثر میشود.

 حتی بسیار دیده شده، به دلیل اینکه کودکی را باهوش مینامند، در مراحل رشد او را وادار میکنند تا در جهت خاصی حرکت کند و آموزش ببیند.یکی از کارشناسان هنری میگوید: بگذارید قبل از آنکه بچه ها چهارساله باشند،سه ساله شوند. کودکی را وادار نکنید  قبل از  آنکه آمادگی  داشته باشد، آنچه را بچه های بزرگتر انجام میدهند، انجام دهند.اما متاسفانه  اغلب شیوه های آموزشی ما در مهد کودکها و حتی مدارس اصرار به یادگیری  بیشتر و زودهنگام تر دارد و حتی این موضوع  برای بسیاری از والدین ارزش تلقی میشود.

اغلب والدین سعی میکنند بچه هایشان را با سرعت برای زندگی  آماده  کنند و فراموش میکنند که اصول  واقعی آموختن، از طریق بازی و تجربیات هنری  به دست می آید.اصرار زیاد به شیوه یادگیری مستقیم شاید، باعث شود کودکان و دانش اموزان حجم اطلاعات زیادی را دریافت نمایند. اما این شیوه به قیمت تضعیف خلاقیت، استقلال وهوش هیجانی آنها خواهد بود.

اگر میتوانستیم به جای کودکمان تصمیم  نگیریم ، به جای آن ها  انتخاب نکنیم و به جای آن ها ارزش گذاری نکنیم ، چه قدر به استقلال  تصمیم گیری و اصالت انتخاب و درونی شدن ارزش ها کمک میکردیم


 

مهدیه درویش

کارشناس ارشد مشاوره

خانه کودک مهر و ماه تهرانپارس

 

 

منابع جهت مطالعه بیشتر

کلیدهای پرورش خلاقیت  هنری در کودکان و نوجوانان،ترجمه قیطاسی

هشدارها و نکته های تربیتی، دکتر عبدالعظیم کریمی

 



درباره وبلاگ


خانه کودک مهر و ماه تهرانپارس

(اردیبهشت شرق)


تهرانپارس - پایین تر از فلکه اول

خیابان حسینی(بهار سابق)

بعد از تقاطع صادقی - پلاک 130

09383234043 - 77704980

مدیر وبلاگ : خانه کودک مهر و ماه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :