خانه کودک اردیبهشت شرق
خانه کودک مهر و ماه تهرانپارس

اختلال یادگیری(قسمت اول)


مفهوم یادگیری ر امی‌توان به صورت‌های مختلف تعریف کرد؛ کسب دانش واطلاعات، عادت‌های مختلف،مهارت‌های متنوع وراه‌های گوناگون حل کردن مساله. همچنین،می‌توان یادگیری رابه عنوان فراگیری رفتارها واعمال پسندیده،حتی به عنوان کسب رفتارها واعمال مضروناپسندتعریف کرد. بااینحال معروف‌ترین تعریف ازیادگیری به قرارزیراست:

یادگیری،به فرآیندایجادتغییرات نسبتاپایداردررفتاری که حاصل تجربه است، ‌گفته می‌شودونمی‌توان آنرابه حالت‌های موقتی بدن،مانندآنچه براثربیماری،خستگی یامصرف داروهاپدیدمی‌آید،نسبت داد.

به جزرفتارهای بازتابی که تحت کنترل نخاع است،سایررفتارهارا یادمیگیریم. محرکهای محیطی با گیرنده های حسی برخورد میکنند،پس ازدریافت محرکها،گیرنده های عصبی آنهارابه گیرنده های مجاور انتقال میدهند، گویی دست به دست میشوندتابه مغزبرسند.مغزمحل ادراک است، دارای دونیمکره است که ضمن داشتن عملکردهای متفاوت بایکدیگر،همکاری واعمال مشترک دارند.

محرکهای محیطی توسط دندریتهای عصبی دریافت میشوند.هر اندازه تحریکات بیشتری صورت گیرد، دندریتها فعالتر شده، طول وتعدادشان نیز بیشتر میشود و محرک های محیطی  را بهتر وکاملتر دریافت میکنند.

در حقیقت محیط غنی، باعث میشود، سلولهای مغز رشد بهتری داشته باشند ورشد بهتر سلولها،دریافت محرکها را تسهیل میکند واین مهم به صورت یک چرخه تداوم میابد.

یکی ازدلایل اختلال یادگیری مربوط به آن است که کودک محرکهای محیطی مناسب را دریافت نمیکند و به لحاظ کمی دچار فقر ومحرومیت محیطی و عاطفی است.

یکی دیگر ازدلایل اختلال یادگیری عدم توانمندی مغز برای تمرکزانتخابی است.دریک لحظه ی کوتاه ده ها و بلکه صدها محرک به مغز میرسد.به عنوان مثال الان که شما این مطالب رامیخوانید،صدای اطراف،رنگ فرش،رنگ میز ....همگی توسط گیرنده های عصبی شما دریافت میشودوبه مغزتان انتقال میابد.اگرفرد بتواند توجهش رابه مطالب معطوف کند و بقیه محرکها را در حاشیه قرار دهد،میگوییم تمرکز کافی دارد.اگر این تمرکز انتخابی وجود نداشته باشد، فرد در فرایند یادگیری با مشکل مواجه خواهد بود.

حال سوال این است:
وقتی کودک در محیط خانوادگی متشنج رشد میکندو تحت تاثیر محرکهای متعددی است،آیامیتوان انتظار داشت، توجه ودقت کودک متمرکز ومعطوف به یادگیری دروس باشد؟؟؟

موضوع دیگری که درفرایند یادگیری اتفاق می افتد،این است که وقتی مغز محرک  محیطی را دریافت کرد،برای درک آن  نیاز به تطابق آن با ادراک های قبلی دارد،مثلا اگر میخواهد شکل مثلث را درک کند،لازمه اش این است که در آرشیو مغزش مفاهیم خط،زاویه و بسته بودن را داشته باشد.به عبارتی نیازمند مفاهیم پیش نیاز است.

از طرفی با یادگیری چند موضوع،مغز این توانایی را دارد که  آن ها راتعمیم دهد.این توانایی با راهنمایی مربیوتمرین بیشتر افزایش میابد.مشکلات یادگیری دانش آموزان پاره ای از موارد خصوصا در حل مسئله ریاضی مربوط به ضعف در توانایی تعمیم داده هاست.

نکته مهم دیگر،توجه به کارکرد سیستمی مغز است.در حالی که هر بخش از مغز یادگیری موضوعات خاصی را برعهده دارد،تمام بخشهای مغز با هم در ارتباطند.هر اندازه شبکه های ارتباطی بااین بخش ها بیشتر باشد و هر قدر توانایی این بخش ها هم تراز یکدیگر باشد،یادگیری بهتر صورت میگیرد.یکپارچه کردن این توانایی ها را اصطلاحا یکپارچگی حسی نام گذاری کرده اند ودر بسیاری از مواقع،مشکلات یادگیری کودکان به دلیل فقدان یکپارچگی حسی است.یکپارچگی حسی نیز بادرگیر کردن مغز و تحریک آن افزایش میابد.یعنی دندریتهای یاخته های مغز افزایش یافته و شبکه های ارتباطی گسترده تر میشوند ومغز کارکرد افزون تری میابد.

درحقیقت  توانمندی دیداری،حرکتی،شنیداری،زبانی ومهارتهای تفکر از تولد تا  6 سالگی ایجاد میشود.در صورتی که مغز تجارب کافی در آن دوره نداشته باشد، معنایش این است که سلولهای مغزی از انشعابات دندریتی و آکسونی کمتری برخوردارندومسیرهای اکسون وسیناپس ودندریتها قادر به انتقال الکتریکی و شیمیایی اطلاعات نیستند.

لذا باید با انجام تمرین های لازم و مکرر، آن هم در زمانی قابل توجه،این نقیصه هارا جبران کرد.درحقیقت این جلسات جبران، تجاربی است که کودک در خلال این سالها میبایست، در جمع خانواده و با بازیهای کودکانه خود کسب میکرد.

برای درمان اختلالات یادگیری،باید بخشهایی که نام برده شد شناسایی وتقویت شوند.واقعیت این است که موفقیت کامل و حتی نسبی در درمان اختلالات یادگیری به وقت و زمان نسبتا قابل توجهی نیاز دارد.


مهدیه درویش

کارشناس ارشد مشاوره

خانه کودک مهر و ماه تهرانپارس

 

منابع :

[1]. سیف،علی‌اکبر؛روان‌شناسیپرورشینوین،تهران،دوران، 1387،ویرایشششم،ص 28.

[2].تبریزی،مصطفی ؛درمان اختلالات ریاضی،تهران ،فراروان ،1392،چاپ بیست وسوم، صفحه 17،18،19.



درباره وبلاگ


خانه کودک مهر و ماه تهرانپارس

(اردیبهشت شرق)


تهرانپارس - پایین تر از فلکه اول

خیابان حسینی(بهار سابق)

بعد از تقاطع صادقی - پلاک 130

09383234043 - 77704980

مدیر وبلاگ : خانه کودک مهر و ماه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :